BAKGRUND
Ett samarbete mellan KTH och Arbetsförmedlingen
Demokratisk digitalisering- att möta medborgaren var ett projekt som genomfördes av Arbetsförmedlingen under perioden november 2021 till februari 2023. Projektet delfinansierades av ESF (Europeiska Social Fonden). Projektet syftade till att höja den generella digitala kompetensen hos anställda på Arbetsförmedlingen och därigenom skapa bättre förutsättningar för att möta en förnyad arbetsmarknad samt bidra till det livslånga lärandet och en långsiktig kompetensförsörjning.
Arbetsförmedlingen samverkade med forskningsgruppen för teknikförstärkt lärande på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i syfte att möjliggöra evidensbaserad utveckling av kompetensutvecklingsinsatserna. Inom ramen för projektet utvärderades insatsernas effekter på lärande och arbetsstrategier. Det var på så sätt både ett utvecklingsprojekt inom digital kompetensförsörjning och digitalisering samt ett forskningsprojekt inom teknikförstärkt lärande och konsekvenser av humankapitalgenerering inom generell digital kompetens.
Projektet tog fram fem utbildningsmoduler, en kartläggningsdel och fyra fördjupande utbildningsmoduler, under samlingsnamnet DigiKomp. Innehållet bygger på det europeiska ramverket DigComp. Vi valde frågebaserat lärande som pedagogik då forskning har visat att det är en mycket effektiv ansats för inlärning. Den metodiken har med gott stöd från pedagogisk forskning vidareutvecklats på KTH till rent frågebaserat lärande. Denna metodik utvärderades under projektet, med mycket gott resultat. Utöver att vara minst lika bra för lärandet som frågebaserat lärande har denna metodik flera andra fördelar: det blir mindre passivt läsande/lyssnande/tittande och mer aktivt lärande. Det kräver mindre resurser att utveckla kurser eftersom det kräver mycket mindre lärmaterial och man kan numera använda AI som stöd för att skapa kursmaterialet, vilket är en enorm arbetsbesparing.
Arbetsförmedlingens ursprungliga intention med ESF-projektet var att DigiKomp utbildningar skulle erbjudas dess anställda men även att materialet skulle kunna spridas vidare till myndighetens olika kundgrupper, samarbetspartners och andra myndigheter. Det har möjliggjorts genom ett fortsatt samarbete med KTH, vi kan därmed erbjuda kartläggningsmodulen och de fyra fördjupande utbildningsmodulerna som en öppen nätbaserad kurs, en s.k. MOOC (Massive Open Online Course).
Alla får använda dessa kurser kostnadsfritt, men ingen får kopiera, sprida eller bearbeta dessa kurser i kommersiellt eller icke-kommersiellt syfte.
Vill en organisation eller ett företag ha en anpassad version, mejla en förfrågan till johanthor@kth.se. Copyright © KTH och Arbetsförmedlingen.
Här på varadigital.se förverkligas ursprungsidén med ESF-projektet att vem som helst kan ta del av det utbildningsmaterial som tagits fram. Så, varsågoda!
Arbetsförmedlingen samverkade med forskningsgruppen för teknikförstärkt lärande på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i syfte att möjliggöra evidensbaserad utveckling av kompetensutvecklingsinsatserna. Inom ramen för projektet utvärderades insatsernas effekter på lärande och arbetsstrategier. Det var på så sätt både ett utvecklingsprojekt inom digital kompetensförsörjning och digitalisering samt ett forskningsprojekt inom teknikförstärkt lärande och konsekvenser av humankapitalgenerering inom generell digital kompetens.
Projektet tog fram fem utbildningsmoduler, en kartläggningsdel och fyra fördjupande utbildningsmoduler, under samlingsnamnet DigiKomp. Innehållet bygger på det europeiska ramverket DigComp. Vi valde frågebaserat lärande som pedagogik då forskning har visat att det är en mycket effektiv ansats för inlärning. Den metodiken har med gott stöd från pedagogisk forskning vidareutvecklats på KTH till rent frågebaserat lärande. Denna metodik utvärderades under projektet, med mycket gott resultat. Utöver att vara minst lika bra för lärandet som frågebaserat lärande har denna metodik flera andra fördelar: det blir mindre passivt läsande/lyssnande/tittande och mer aktivt lärande. Det kräver mindre resurser att utveckla kurser eftersom det kräver mycket mindre lärmaterial och man kan numera använda AI som stöd för att skapa kursmaterialet, vilket är en enorm arbetsbesparing.
Arbetsförmedlingens ursprungliga intention med ESF-projektet var att DigiKomp utbildningar skulle erbjudas dess anställda men även att materialet skulle kunna spridas vidare till myndighetens olika kundgrupper, samarbetspartners och andra myndigheter. Det har möjliggjorts genom ett fortsatt samarbete med KTH, vi kan därmed erbjuda kartläggningsmodulen och de fyra fördjupande utbildningsmodulerna som en öppen nätbaserad kurs, en s.k. MOOC (Massive Open Online Course).
Alla får använda dessa kurser kostnadsfritt, men ingen får kopiera, sprida eller bearbeta dessa kurser i kommersiellt eller icke-kommersiellt syfte.
Vill en organisation eller ett företag ha en anpassad version, mejla en förfrågan till johanthor@kth.se. Copyright © KTH och Arbetsförmedlingen.
Här på varadigital.se förverkligas ursprungsidén med ESF-projektet att vem som helst kan ta del av det utbildningsmaterial som tagits fram. Så, varsågoda!
DigiKomp utbildningar
Vad är frågebaserat lärande?
Läs mer om bakgrunden till projektet i Digital Competence for All (220207)